باشماق

اجتماعی - انسانی

باشماق

اجتماعی - انسانی

برداشت محصول

هیزم شکنی هیزم  می شکست 

یکی هم آن طرف تر با هر ضربه ی هیزم شکن  

می گفت هن 

دست آخر مدعی شد که در مزدتت سهیم  هستم تو ضربه می زدی من می گفتم هن 

کار به داد سرا کشید 

قاضی هم  به هیزم شکن گفت سکه هایت را در بیاور و در دست بچرخان 

بعد رو به مرد کرد گفت صدا سکه ها مزد هن تو است 

حالامنهم نشسته ام و جوش و خروش برنج کاران ها می بینم 

خدا را  شکر مثل اینکه  محصول امسال خوب است 

با اون تراکتور های  کیسه کیسه بار می زنند 

و از جلوی محل ما می گذرند و ظاهرا به کارخانه تحویل می دهند 

بعضی ها هم کف کوچه پهن کرده اند تا هوا بخورد 

چقدر برای من لذت بخش هست این همکاری ها بین خانواده ها 

امروز دو ساعتی برق قطع بود برق که نباشد آب هم نخواهد بود 

زنبور هایی که در گوشه گوشه ی حیاط لانه زده بودند را به خاطر همسایه ی نگران 

تار و مار کردم 

بندگان خدا بی آزار بودند کار خودشان را می کردند و با ما کاری نداشتند 



نظرات 1 + ارسال نظر
Baran 1402/05/14 ساعت 18:37

سلام بر شما
خدا را شکر و سپاس بابت محصول خوب.
همچنین ،بابت دعاهایی که در حق شالیزارها و شالی کارها کردین،خداوند به شما خیر و برکت و سلامتی و طول عمر باعزت،توام عاقبت بخیری ببخشه.

ولایت ما هنوز دِرو شروع نشده است،بس که باران بود و
حالا که شالی ها خوش دار هستند،برای طلایی شدن باید خوب آفتاب ببینند.که برنج،خُرد و نیم دانه نشود.
وانچه که شما تصویر کردین،
سبزبین ،تَربین می گویند.یعنی بمحض دِرو،به شلتوک بدل می شوند.حال ما با دستگاه شالی بُر ،شالی ها را دِرو می کنیم،پس از ۲۴ ساعت،جمع آوری و اگر سپس ها خرمن می کنیم.این گونه خرمن،نیاز به پهن کردن و خشک کردن ندارد.بیش از دوسال می توانید شلتوک ها را بدون اینکه جوجه کند.نگهداری کنید.
ولی خوب.هزینه ی درو،جمع آوری و خرمن،برای کشاورزان نمی سرفد و..تَربین می کنند...
دل ام برای زنبور ها سوخت،جسارتا ،فاصله ی شما با همسایه چقدر است؟که ایشان نگران بودند؟وایشان مگر روستایی نیست؟ که از زنبور می ترسد و
از صدای بارش باران شاکی است و؟

با سلام
کاشت و برداشت برنج خیلی فنی است
من نمی توانم درک کنم !
همسایه دیوار به دیوار هست خوش نشین است
البته قبل او همسر من گیر به زنبور داده بود که باید نابود بشوند
حالا در تراس بالا یک چیزهای به اندازه دانه لوبیا هست
نمیدونم تخم مار هست یا مارمولک یکی اش شکست
کف را خونی کرد
همسرم میگه به نظر مدفوع پرنده می آید
او یکی که صدای بارش گله داشت بومی است که با انداختن چمن مصنوعی ظاهرا مشکل حل شده است

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد